Zorg goed voor jezelf

Het jaar 2020 wordt een jaar dat bij iedereen in het geheugen gegrift komt te staan. Het griepvirus corona sloeg wereldwijd toe en ook Nederland was ervan in de ban.

 

Corona is een nieuw virus, waarvan de medische wereld het gedrag nog niet heeft kunnen vastleggen en waarvoor nog geen goed medicijn is ontwikkeld. De regels die de overheid heeft afgegeven kunnen daarom maar beter opgevolgd worden.

Op zondag 15 maart werden een aantal drastische maatregelen door de overheid afgekondigd, waaronder het sluiten van alle horeca en scholen. Laat ik nou heel toevallig de volgende dag een thuiswerkdag hebben. Mijn collega John zou de winkel runnen, zodat ik thuis een stapel administratie en andere zaken kon wegwerken.

Deze maandag was het heel mooi zacht en zonnig voorjaarsweer. Na een aantal uren achter de laptop te hebben gezeten, besloot ik naar buiten te gaan om een stuk te fietsen. Op mijn minstens 30 jaar oude mountainbike trapte ik vervolgens door de polder. En wat zag ik; heel veel wandelende, hardlopende en fietsende mensen. Het leek wel een zondag waarop iedereen verplicht naar buiten moest. Al deze mensen waren goed bezig om gezond te blijven door te gaan sporten.

Dat is ook mijn boodschap. Zorg goed voor jezelf en houd de geadviseerde regels van het RIVM aan. Probeer 1,5 meter afstand van anderen te houden, schud geen handen, was je handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes. Blijf thuis als je erg verkouden bent, een droge mond hebt en zeker als je koorts hebt.

Vergeet daarnaast niet elke dag minstens een half uur te bewegen. Hoe meer weerstand je opbouwt, hoe beter je met een goed immuunsysteem tegen een virus bestand bent. Gezond eten, goed rusten en blijven wandelen, hardlopen of fietsen is goed voor je immuunsysteem. Daarnaast kun je met een dergelijke duursport prima je hoofd leeg maken. Even weg uit de dagelijkse beslommeringen.

Misschien vind je het leuker om met iemand anders te sporten. Spreek ergens buiten af en ga samen lekker aan de gang. Ben je niet zo sportief of doe je nog niet aan duursport, bouw dan langzaam op om blessures te voorkomen. 

Is je sport- of loopschool, hockey, voetbal of andere club gesloten? Ga dan op het tijdstip dat je zou trainen of een wedstrijd zou spelen buiten sporten. Houd het ritme van sporten vast. Was een les op de sportschool juist een stok achter de deur om te sporten, spreek juist dan met een ander af om samen te gaan sporten. Wees creatief in het bedenken van oplossingen om toch maar vooral te blijven bewegen!  

Zoals in mijn inleiding al gezegd, onze omgeving is van de ene op de de andere week rigoureus veranderd. Het zijn nu roerige tijden, die nog weken kunnen voortduren. Wees creatief en maak van een bedreiging een kans. Of zoals JC al zei; “elk nadeel heb zijn voordeel”.

Wil je een schema om het hardlopen rustig op te bouwen door wandelen en hardlopen met elkaar af te wisselen? Of ben je al een ervaren loper en wil je trainen om een 10, 15 of halve marathon te kunnen lopen? Loop bij ons binnen en we verzorgen er een voor je. 

Zorg goed voor jezelf en ga bewegen!

Loper Company by Enno Heemstede hatdloopspeciaalzaak hardloopwinkel winkel loopschool hardloopschool kleding schoenen trainingen Enno Aerts John Robberts

OVER ENNO AERTS

Enno Aerts is het vertrouwde gezicht in de winkel en geeft je graag advies. Niet alleen over de juiste schoen, maar ook over het lopen zelf. Als gecertificeerde trainer en iemand die zelf liefst langere afstanden loopt weet hij als geen ander hoe je blessures voorkomt en plezier in het lopen houdt.