Welke sportdrank kan ik het beste nemen?

Leestijd:3 minuten

Het drinken van water of sportdranken tijdens het sporten is tegenwoordig heel gewoon. Zo gewoon, dat er tijdens wedstrijden verzorgingsposten staan om ze uit te delen. Dat is wel eens anders geweest. Rond 1900 was er de algemene gedachte dat water drinken tijdens het sporten de prestatie zou verminderen. De winnaar van de marathon tijdens de Olympische Spelen in 1908 in London, John Hayes (2:55.18), was daarvan overtuigd. Na de finish zei hij dan ook: “Ik baadde alleen mijn gezicht met Florida-water en spoelde mijn keel met cognac”.

 

Tot ongeveer 1970 werd er zelfs gedacht dat het schadelijk was om water te drinken tijdens het hardlopen. Een wedstrijdparcour had misschien geen of slechts één hulppost. Marathonlopers werden actief ontmoedigd om water te drinken, maar in 1969 werd voor het eerst in een wetenschappelijk artikel geopperd dat het marathonlopers moest worden toegestaan ​​vloeistoffen te drinken om een hitteberoerte te voorkomen. Dit was ook de periode waarin zogenaamde sportdranken populair werden. Gatorade werd dat jaar op de markt gebracht in de VS. Ik kan mij nog herinneren dat in Nederland rond die tijd AA Drink op de markt kwam. Dat wordt gemaakt door United Soft Drinks in Utrecht, dat naast de frisdrank Raak ook AA begon te maken.

Elke dag verlies je vocht door te zweten, te ademen en te plassen. Het is vooral het zweten waar je als hardloper op moeten letten, want zodra je begint te rennen, begin je uit te drogen. Ongeveer 75% van de energie die je in lichaamsbeweging stopt, wordt omgezet in warmte en gaat vervolgens verloren. Dit is de reden waarom lichaamsbeweging je een warmer gevoel geeft. Extra warmte moet worden afgevoerd om de lichaamstemperatuur binnen veilige grenzen te houden (rond de 37-38°C), maar die kan makkelijk oplopen naar 39°C. Je lichaam blijft koel door te zweten, waardoor het verversen van vocht cruciaal is. Bij grote inspanning en bij hogere temperaturen kan vochtveries zelfs oplopen tot 1 tot 2 liter per uur. Als je niet genoeg vloeistof binnenkrijgt, wordt je bloed dikker, waardoor je hart minder goed werkt, je hartslag toeneemt en je lichaamstemperatuur stijgt. Als je lichaamstemperatuur boven de 40°C komt is er sprake van oververhittingen en dat moeten we zien te voorkomen.

De soorten suikers, zouten en de verhouding waarin deze stoffen voorkomen in een drank, bepalen de osmolaliteit van de drank. De osmolaliteit geeft de hoeveelheid deeltjes (zoals glucose en natrium) in de drank aan en dat bepaalt de snelheid waarmee je lichaam de drank kan opnemen. Dranken met een osmolaliteit tot 270 milliosmol per kilogram water (mOsm/kg) worden hypotone dranken genoemd: ze bevatten een lagere hoeveelheid deeltjes dan het vocht in ons lichaam (297 mOsm/kg). Dranken met een osmolaliteit tussen de 270 en 330 mOsm/kg water, worden isotone dranken genoemd: ze bevatten een vergelijkbare hoeveelheid deeltjes als het vocht in ons lichaam.

Hypotone drank

Ik ben van mening] dat je voor en gedurende je training het beste een hypotone drank als dorstlesser kan nemen. Waarom? Deze bevat namelijk minder deeltjes dan het lichaamsvocht. Hierdoor kan de hypotone sportdrank zeer snel de maag verlaten en snel en gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen. Hierdoor levert het snel vocht en koolhydraten aan je lichaam. Gemiddeld bevat een hypotone sportdrank minder dan 4 gram koolhydraten per 100ml. Water kan je natuurlijk ook drinken, maar een hypotone drank is beter.

De dag voor een zware training of wedstijd drink ik overigens veel water, zodat ik de volgende dag geheel gehydroteerd ben. Aan de vochthuishouding kan mijn prestatie dan zeker niet liggen.

Isotone drank

Tijdens een training kun je naar mijn mening het beste een Isotone drank gebruiken. Deze drank heeft ongeveer een gelijke concentratie deeltjes als het lichaamsvocht en bevat gemiddeld 4-8 gram koolhydraten per 100ml. Een Isotone drank kan snel en gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen en heeft een hogere dichtheid, waardoor het meer voedingsstoffen levert dan een hypotone sportdrank.

Sinds Maurten op de markt is gebruik ik hun sachets. 80 of 40 gram koolhydraten op een bidon van 500ml. In je maag wordt het omgezet in een vaste substantie, zodat het nog sneller wordt opgenomen in je bloed. En het is nog redelijk smaakloos ook!

Hypertone sportdrank

Voor mij helpt het altijd goed om een hypertone drank na mijn training te nemen, om op die manier de energievoorraden te herstellen. Een hypertone drank heeft namelijk een hoge concentratie opgeloste deeltjes, meer dan 8 gram koolhydraten per 100ml. Een hypertone drank blijft langer in de maag en wordt dus minder snel opgenomen. Deze sportdrank is vooral geschikt om de koolhydraatvoorraden aan te vullen.

Samengevat raad ik je de volgende dingen aan. Zorg dat je – zeker bij hoge temperaturen – vooraf aan de training goed gehydrateerd bent. Dat kun je doen met water of (nog beter) met een hypotone drank. Tijdens het hardlopen moet de vochtbalans in je lichaam op peil blijven. Dat doe je in mijn ogen met het drinken van een isotone drank. Deze levert energie en wordt snel opgenomen. Na de training vul je de koolhydraatvoorraden aan met o.a. een hypertone sportdrank.

Loper Company by Enno Heemstede hatdloopspeciaalzaak hardloopwinkel winkel loopschool hardloopschool kleding schoenen trainingen Enno Aerts John Robberts

OVER ENNO AERTS

Enno Aerts is het vertrouwde gezicht in de winkel en geeft je graag advies. Niet alleen over de juiste schoen, maar ook over het lopen zelf. Als gecertificeerde trainer en iemand die zelf liefst langere afstanden loopt weet hij als geen ander hoe je blessures voorkomt en plezier in het lopen houdt.