Wat loop jij in 2020?

Een nieuw decennium is begonnen, de jaren 20! Wat ga jij de komende tien jaar doen? Misschien dat je het in grote lijnen kunt bedenken, maar het leven loopt meestal anders dan gedacht. Laat ik het daarom kleiner maken. Wat ga je dit jaar doen? Een nieuwe studie beginnen, of juist afstuderen? Verhuizen? Verliefd worden? Nog meer Netflixen? Verzin het maar. 

En op sportief gebied? Beginnen met hardlopen? Of je loopt al hard en je wilt sneller worden of juist een langere afstand kunnen lopen. Ook hier is van alles mogelijk. Stel een doel en werk daar naartoe. Het makkelijkste is dat, door eerst de stappen naar je doel te bepalen. Vervolgens kun je een schema laten opstellen of zelf maken.

Een voorbeeld. Een half uur hardlopen gaat je nu goed af en dan loop je rond de vier kilometer. Graag zou je tien kilometer willen kunnen lopen in een uur. De eerste stap zou kunnen zijn om vijf kilometer in dat half uur te leren lopen. Waarom deze stap. Puur om je basissnelheid te verhogen. Je kunt dan een half uur met een tempo (pace) van zes minuten per kilometer lopen. Tweede stap zou kunnen zijn om je afstand te verhogen naar acht kilometer. Je tempo is dan secundair. Elke week breid je de afstand die je loopt met circa 10% uit. 5 kilometer wordt 5,5 km, 5,5 km wordt 6 km,  6 km wordt 6,7km, 6,7 km wordt 7,3 km en uiteindelijk 8 km. Daar doe je een maand over. Dan ga je het tempo proberen te verhogen zodat je de acht kilometer met 6 min/km kan lopen. De laatste stappen zijn de afstand verhogen naar tien kilometer en vervolgens deze in het goede tempo van zes minuten per kilometer te lopen.       

Een goede drie maanden ben je waarschijnlijk bezig om je doel te bereiken, het lopen van tien kilometer in een uur. Je zou het met een tien kilometer wedstrijd in het voorjaar kunnen afsluiten. Als dat gelukt is kan het volgende doel zijn om dezelfde tien kilometers in 55 minuten te lopen. Het is namelijk beter om eerst de snelheid te verhogen en daarna de afstand. Om je snelheid te verhogen zijn intervaltrainingen nodig. Een aantal korte stukken die je snel loopt, waarbij je tussendoor wandelt of rustig dribbelt.   

Niet alleen het doel kun je met een wedstrijd afsluiten, maar ook elke stap ernaartoe. Misschien kun je nu tien kilometer lopen en wil je trainen voor een halve marathon. De stappen zouden kunnen zijn; eerst bepalen hoe snel je een tien kilometer wedstrijd kan lopen, vervolgens een 15 kilometer of 10 engelse mijlen wedstrijd, om tenslotte af te sluiten met een halve marathon. Twee weken voor de halve marathon mag je gerust nog een snelle tien kilometer wedstrijd lopen.

Maar ook gemotiveerd blijven om  te bewegen kan een doel zijn. Een van mijn loopsters, Barbera, wil graag de hele winter door blijven lopen. Ze wil daarom een stok achter de deur hebben om te blijven bewegen. Vandaar dat ze zich afgelopen najaar al ingeschreven heeft voor de Zandvoort Circuit Run voor eind maart. Puur een motivatie kwestie. Voor haar heb ik een schema gemaakt zodat ze hele winter hardlopend door kan komen.

Wat is jouw doel voor dit jaar? Weet je geen passend doel te verzinnen of weet je niet hoe het aan te pakken of heb je daar andere vragen over, loop dan gerust bij ons binnen. Samen kunnen we een mooi doel en plan bepalen.

Loper Company by Enno Heemstede hatdloopspeciaalzaak hardloopwinkel winkel loopschool hardloopschool kleding schoenen trainingen Enno Aerts John Robberts

OVER ENNO AERTS

Enno Aerts is het vertrouwde gezicht in de winkel en geeft je graag advies. Niet alleen over de juiste schoen, maar ook over het lopen zelf. Als gecertificeerde trainer en iemand die zelf liefst langere afstanden loopt weet hij als geen ander hoe je blessures voorkomt en plezier in het lopen houdt.