Waarom hardlopers blaren krijgen

Je bent lekker met een duurloop bezig en ergens aan je voeten komt er een vreemd pijntje opzetten. Grote kans dat je een blaar hebt gekregen. Thuis trek je schoenen en sokken uit, zoekt de pijnlijke plek op en jawel een blaar. Dat is lastig. Wat is een blaar eigenlijk en wat te doen?

 

Wat is een blaar

Een blaar ontstaat door wrijving, meestal doordat je schoenen of sokken langs je huid schuren. Misschien loop je in een hoger tempo, draag je niet goed passende schoenen of produceer je meer warmte en vocht omdat het warm is of omdat je langere afstanden loopt.

De huid is opgebouwd uit diverse lagen, bovenop de opperhuid met daaronder de lederhuid en daaronder de onderhuid. Een blaar wordt veroorzaakt door overmatige wrijving tussen de opperhuid en de lederhuid. Gevolg is dat er tussen de huidlagen enige vochtophoping ontstaat. Het vocht wil graag weg maar wordt door de stugge opperhuid tegengehouden. Er ontstaat een blaar; een opeenhoping van vocht. Een grote maar ook een kleine blaar kan pijnlijk zijn.

Wat te doen

Als het een kleine blaar is, kan je deze beter intact houden. De kans is aanwezig, dat als je deze doorprikt, je een bloeding krijgt. De huid is dan onnodig beschadigd, er is kans op besmetting en de genezing duurt langer.

Grote blaren kan je wel doorprikken. Was je voeten goed, liefst met warm water. De huid wordt dan weker en is gemakkelijker door te prikken. Gebruik een naald die je met alcohol hebt ontsmet en ook de voet kan beter ontsmet worden. De naald kan ook ontsmet worden, door hem in een vlam te verhitten. Prik de blaar voorzichtig door en duw langzaam al het vocht eruit. Het is vervolgens beter om de blaar af te dekken met een gaasje, verband of een (blaren)pleister.

Hoe te voorkomen

Liever wil je geen blaar opdoen. Hoe is het vormen van een blaar te voorkomen. Daar zijn een aantal antwoorden op.

Nieuwe schoenen. Als je een paar nieuwe schoenen hebt gekocht is het verstandig om deze in te lopen. Ga er de eerste keer rustig thuis een dagje op lopen. Jouw voeten wennen aan de schoenen en de schoenen aan jou. Zorg dat je eerste loopje niet langer dan 20 tot 30 minuten is. De volgende training op deze schoenen kan dan wat langer zijn. Zo bouw je het langzaam op en voorkom je blaren.

Sokken. Draag alleen synthetische, liefst naadloze, sokken en niet van katoen. Synthetische sokken transporteren je zweet van je huid af. Katoen houdt juist vocht vast. Om de wrijving tegen te gaan tussen sok en huid kan je met twee sokken werken. De eerste sok moet strak om je voet zitten als een tweede huid. De sok die je daarover aantrekt zit losser en heeft de functie van je normale sok. De wrijving ontstaat nu tussen de twee sokken.

Passende en ventilerende schoenen. Een schoen moet goed zitten en niet te klein zijn. Een te kleine schoen veroorzaakt wrijving. Zorg daarom voor een voldoende ruim zittende schoen. Het bovenwerk van je schoen is het liefst van goed ventilerend materiaal gemaakt. De warmte en vocht die je voeten opleveren worden zo goed afgevoerd. Koop schoenen die goed passen en ademend zijn.

Verzorging voeten. Het wassen van je voeten met zeep maakt ze zachter en gevoeliger voor blaren. Beter is om ze droog te houden met talkpoeder. Je kan je voeten insmeren met vaseline of tapen. Beide methoden vormen een beschermende laag tussen je huid en je sok.

Als je vaak last hebt van blaren kan je een paar schone sokken meenemen die je halverwege je training aantrekt. Na de training en het douchen kan je de voeten insmeren met een voetencrème.

Blaren zijn soms lastig en pijnlijk dat is zo. Maar je kan ze proberen te voorkomen  en meestal zijn ze binnen een paar dagen weg.

enno-foto

OVER ENNO AERTS

Enno Aerts is het vertrouwde gezicht in de winkel en geeft je graag advies. Niet alleen over de juiste schoen, maar ook over het lopen zelf. Als gecertificeerde trainer en iemand die zelf liefst langere afstanden loopt weet hij als geen ander hoe je blessures voorkomt en plezier in het lopen houdt.