Gezond 2018 beginnen!

Een lekkere maaltijd is zeker aan mij besteed. In december neem ik het dan ook niet zo nauw met mijn inname van alle lekkernijen.

Dat kan ook, aangezien ik vanaf januari weer een gezond dieet volg en sportief flink bezig zal gaan. Daarentegen zijn er genoeg mensen die wel veel tot zich nemen aan voedsel en drank in december, maar vergeten te matigen in januari en de rest van het jaar.

Dat levert overgewicht op. Van alle volwassenen heeft 50% last van overgewicht (een te hoge BMI) en kunnen we bij 14% spreken van obesitas.

Op de bank

Het duurt gemiddeld zeven jaar om iemand die niet aan sport doet van de bank te krijgen. Zeven jaar lang zit hij of zij op de bank televisie te kijken, om daarbij onder het genot van een wijntje of biertje een zak chips weg te eten. Ondertussen worden er wel vele signalen op hem of haar afgevuurd; roken, drinken en te veel eten is ongezond en daarom; “Stop daarmee en kom in beweging!”

Na die zeven jaar is het zover; deze persoon gaat sporten. De kans is groot dat de keuze op fitness of hardlopen valt, want deze worden over het algemeen gezien als laagdrempelige sporten die je makkelijk begint. Helaas is hardlopen wel een blessuregevoelige sport, zeker als je te hard van stapel gaat. Voor je het weet raak je geblesseerd. Een groot gedeelte van deze startende hardlopers overkomt dat ook en die keren vaak terug naar de bank met de gedachte; “Zie je wel, sporten is niks voor mij, ik raak alleen maar geblesseerd.” Zie deze persoon dan nog maar eens in beweging te krijgen… Een mission impossible?

Van de bank af en meer bewegen

Dat is natuurlijk onzin. Onder goede professionele begeleiding kan praktisch iedereen leren om op een duurzame, blessurevrije manier lekker hard te lopen. Een goed beginnersschema wisselt de eerste weken wandelen met korte stukken hardlopen af. Daarnaast is het belangrijk dat de startende hardloper gelijk de goede techniek aanleert. Dat is de taak van de trainer. Een cursus ‘Hardlopen voor Beginners’ bestaat uit 2 á 3 trainingen per week. Eén maal per week loop je mee met een beginnersgroep onder begeleiding van een deskundige trainer. Daarnaast train je zelf 1 á 2 maal en zo leer je in 7 weken om 20 minuten in je eigen tempo te hardlopen. In de volgende 6 weken bouw je dit langzaam uit naar minimaal een half uur hardlopen.

Hardlopen voor Beginners

Wil jij 2018 gezond en sportief beginnen? Ga een gezond dieet volgen in combinatie met voldoende lichamelijke beweging. Dit kan goed met hardlopen, omdat  je het immers overal kunt doen en wanneer jij dat zelf wilt. Begin januari start onze cursus Hardlopen voor Beginners. De trainingen worden door mij – als gecertificeerd Atletiekunie trainer – gegeven.

Word ik je trainer en ga jij leren om op een duurzame manier te hardlopen in 2018?

leven lang lopen

Over Enno Aerts

Enno Aerts is het vertrouwde gezicht in de winkel en geeft je graag advies. Niet alleen over de juiste schoen, maar ook over het lopen zelf. Als gecertificeerde trainer en iemand die zelf liefst langere afstanden loopt weet hij als geen ander hoe je blessures voorkomt en plezier in het lopen houdt.