Een leven lang lopen

Een blij kind rent!

Eigenlijk doen we het allemaal. Hardlopen leerden we spelenderwijs tussen ons eerste en tweede levensjaar. Gewoon uit puur enthousiasme. Een blij kind rent nu eenmaal. En met het groeien der jaren groeit ook de vorm. Als scholier of student liepen we de klinkers uit de straat. Het zijn er maar weinig die dat niveau weten vast te houden.

Alles beter dan als een zombie op de crosstrainer

De verantwoordelijkheden groeien en op een of andere vreemde manier is alles belangrijker dan de zorg voor ons eigen lichaam. En pas vele jaren later grijpt het loopvirus ons weer. Omdat voetballen niet meer lukt zonder blessures, omdat de weegschaal ons naar buiten stuurt, omdat buiten sporten in de natuur altijd lekkerder is dan als een zombie aan de crosstrainer hangen.

Hoe verduurzaam je je loopcarrière?

De grote vraag is hoe je je tweede loopcarrière kunt verduurzamen. Hoe zorg je ervoor dat je niet binnen een paar maanden gedesillusioneerd afhaakt door blessures, gebrek aan progressie of motivatie. Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig. Lopen kun je leren in 5 stappen:

Leren lopen in 5 stappen

Stap 0

Eigenlijk geen stap dus maar beter dan een misstap, laat je testen. Dat kan bijvoorbeeld bij een Sport Medisch Adviescentrum. En bij groen licht, zorg voor goede hardloopschoenen via Lopers Company by Enno. Daar hebben ze verstand van de juiste schoen bij de juiste voet.

Stap 1

Zorg voor een geleidelijke opbouw. Een hardloopschema op jouw lijf geschreven, dat rekening houdt met je blessureverleden, belastbaarheid, vrije tijd en vorm. Daarmee maak je het grote verschil. Je kunt je motorvermogen opvoeren zonder de wet te overtreden.

Stap 2

Luister naar je lichaam. Train niet als een bezetene als je je gammel voelt of stress hebt op je werk. Wie houdt je tegen? Jij zelf?

Stap 3

Zorg voor een goede loopefficiëntie. Techniek is ‘gratis’ snelheid. Met een goede analyse en de juiste loopscholing kun je echt stappen maken.

Stap 4

Zorg voor de juiste arbeid/rust verhouding. De wedstrijd wordt gewonnen in bed. Als je traint breng je alleen maar schade aan. Tijdens de rust wordt je lichaam sterker.

Stap 5

Eet verantwoord. Naast rust is voeding je andere energiebron. Uiteraard moet je kunnen zondigen, maar als de basis goed is, loop je makkelijker en sneller. Exact 25 seconden per kilo op een 10 kilometer. Onze voedingsexpert Wouter Dijkshoorn weet er alles van.

Is het echt zo makkelijk?

Nee. Eerlijk gezegd niet. Natuurlijk, je kunt lekker gaan rennen. Zo moeilijk is dat niet. Maar als jouw doel is om een leven lang blij te blijven hardlopen, kan Lopers Company by Enno je helpen. Er zijn verschillende trainingen van beginner tot gevorderde. Wil je liever individuele aandacht van een Personal Trainer, dan kan je bij mij terecht voor een verantwoord hardloopschema, techniek- en intervaltraining, feedback op maat, met kennis over hardlopen en wedstrijdvoorbereiding.

In de komende blogs word je stap voor stap meegenomen in de wondere wereld van het hardlopen.

Happy running!

paul-bierman

Over Paul Bierman

Paul Bierman is entertrainer: een personal trainer die ervoor zorgt dat moeten lopen niet als een moetje voelt. Lijden met een lach, zonder dat je doorhebt dat je lijdt, is zijn trainingscredo.