Hoe goed is jouw conditie?

Hoe goed is jouw conditie? Dat houdt mensen en vooral sporters al lang bezig. Er zijn testen om je conditie in het algemeen te testen, maar ook specifiek voor een bepaalde sport, zoals wielrennen en hardlopen.

 

Bekende testen zijn bijvoorbeeld de Steptest van Hardvard en de Cooper-test. Bij de eerstgenoemde zet je om de beurt een voet op een step en je hartslag op bepaalde momenten wordt gemeten. Een veel gebruikte en makkelijk te af te nemen test is de Cooper-test. Deze gaat uit van het aantal meters dat je op volle snelheid in 12 minuten kan lopen. Als je het aantal gelopen meters weet, dan kan je in onderstaande tabel nagaan hoe goed jouw conditie is.

Andere veel gebruikte testen zijn de Zoladz-test, de Shuttle Run-test, de Ruffier Dickson-test, de test van Lian en de Åstrand-test.

Een aantal van deze testen bepalen je conditieniveau aan de hand van je VO2max. De VO2max (ook wel het maximale zuurstofopnamevermogen) is het maximale volume (V) zuurstofgas (O2) dat het menselijk lichaam per tijdseenheid kan transporteren en metaboliseren bij lichamelijke inspanning. Als je weet hoeveel dit is, dan kan je in een tabel nagaan hoe goed je conditie is.

Coopertest conditie Loper Company by Enno Heemstede hatdloopspeciaalzaak hardloopwinkel winkel loopschool hardloopschool kleding schoenen trainingen Enno Aerts John Robberts

                                                             COOPERTEST TABEL