Het nieuwe hardloopseizoen begint

Leestijd: 3 minuten

De mooie en soms zeer warme zomer is bijna voorbij en nu begin september begint de herfst. Het winter hardloopseizoen staat voor de deur. Misschien heb je de laatste weken door vakantie of de hitte minder of niet hardgelopen en zijn er enkele kilotjes bijgekomen en is je conditie minder geworden. Hoogste tijd dus om je horloge om te doen, schoenen en kleding aan te trekken en het hardlopen weer op te pakken. Het nieuwe hardloopseizoen is begonnen! 

Helaas zijn er weinig wedstrijden die door gaan. Dat is overigens logisch, want de verspreiding van corona willen we niet en niemand wil deze ziekte krijgen. Een kleine plaatselijke loop heeft al 1000 tot 5000 deelnemers en de grote evenementen vanaf 20.000 lopers. Naast de vele inschrijvingen komen er familieleden en vrienden mee. Verder is er publiek langs de wedstrijdroute op de been. Dat alles bij elkaar maakt een corona proof evenement praktisch onmogelijk. Op de diverse sites waarop hardloopwedstrijden te vinden zijn vind ik een aantal kleinere lopen die veelal door atletiekverenigingen worden georganiseerd. Mocht je aan een georganiseerde wedstrijd willen meedoen kijk dan op Hardloopkalender of Hardlopen.     

Vind je geen geschikte wedstrijd of ander event en wil je toch een doel bereiken, dan kan je dat het beste zelf voorbereiden en doen. Plan alleen of met andere lopers een datum waarop je een bepaalde prestatie wilt doen en train daar naartoe. Dat maakt hardlopen nog leuker. Alleen trainen kan je voorkeur hebben maar in een groep is wel gezelliger en je kan elkaar adviseren en stimuleren. Het doel kan bijvoorbeeld een snelle 5 km of juist een langere afstand zijn als een marathon of ultra trail. Alles is mogelijk. In de trainingen als voorbereiding en op de dag zelf kan je een leuk parcours uitstippelen. Daarvoor  kan je de site en app van Afstandmeten gebruiken. Dit is een eenvoudige module om dat te doen en werkt goed. Wat ook goed werkt is Komoot. Zowel op de site als via de app op je mobiel kan je vrij eenvoudig een route plannen. Komoot heeft meer tools en daardoor mogelijkheden. Verder geeft het routes aan die je bij jou in de buurt kan doen en leuke uitzichtpunten of mooie plekken. Via je mobiel kan je de route die je hebt uitgezet volgen. Verdwalen zit er daardoor niet in.

Dan de grote dag. Bereid je voor al was het een echte wedstrijd. Zorg dat je het parcours goed kent. Zorg voor voldoende drinken en voedsel voor onderweg, als dat nodig is. Als de start en finish vanaf je huis is en je loopt meerdere keren dezelfde ronde dan kan je makkelijk een tafel met drinken voor de deur zetten. Je eigen verzorgingspost. Je kan ook met een groep een route lopen en bij een van hun starten of juist ergens anders afspreken. Mogelijkheden genoeg te bedenken. Als de voorbereiding goed is hoef je alleen nog maar de wedstrijd te lopen …. en je doel is bereikt! 

Zelf heb ik deze zomer wekelijks over het strand en door de duinen en bossen gelopen. Mijn doel was om een uur “barefoot” te kunnen hardlopen op de FiveFingers schoenen van Vibram in een redelijk tempo. De Fivefingers zijn niet echt schoenen, het is meer een omhulsel van je voeten die je beschermen tegen de ondergrond. Ik ben in april begonnen met 20 minuten voornamelijk over het strand. Elke week een paar minuten meer en ook door de duinen en het bos. langzaam opbouwen om de voeten steeds meer aan de ondergrond te laten wennen. Naast het wekelijks barefoot hardlopen deed ik bijna dagelijks oefeningen met een bal om de voeten sterker te maken. Dit tezamen maakt dat ik binnenkort mijn doel bereikt heb. Ergens in september ga ik bij laag water en hopelijk redelijk weer mijn test afleggen.  Mooie van zelf een doel bepalen is dat je ook zelf kan bepalen wanneer de grote dag is. ik kijk er in ieder geval naar uit.

Loper Company by Enno Heemstede hatdloopspeciaalzaak hardloopwinkel winkel loopschool hardloopschool kleding schoenen trainingen Enno Aerts John Robberts

OVER ENNO AERTS

Enno Aerts is het vertrouwde gezicht in de winkel en geeft je graag advies. Niet alleen over de juiste schoen, maar ook over het lopen zelf. Als gecertificeerde trainer en iemand die zelf liefst langere afstanden loopt weet hij als geen ander hoe je blessures voorkomt en plezier in het lopen houdt.