Hardlopen in de 1,5 meter samenleving

leestijd: 2 minuten

De Corona crisis duurt inmiddels al een aantal weken. De meeste van ons hebben hun draai in de 1,5 meter samenleving gevonden; het nieuwe normaal. Daar valt ook het dagelijkse rondje beweging onder. Fietsen, hardlopen en wandelen doen we meer dan ooit tevoren. Dat gebeurt solo of met zijn tweeën. Om elkaar de ruimte te geven is het handig de volgende trucjes te kennen.

 

Op de wandel- en fietspaden is het nu druk, vandaar dat ik het iedereen aanraad om de stilte op te zoeken. Probeer door parken, polders, bossen of andere natuurgebieden te lopen. Het is verstandig om hierbij de (binnen)steden en woonwijken zoveel mogelijk te vermijden en daarbij uiteraard zo goed mogelijk afstand van mensen te houden. Als deze je rechtstreeks tegemoet komen, probeer dan zelf als eerste het initiatief te nemen en switch op ruime afstand van weghelft. Laat hierbij op tijd en duidelijk zien wat je doet en loop vooral niet op het midden van de weg. Aan welke kant van de weg het slimst is om te rennen (links of rechts), kan nog wel een verschillen. Op een wandel- en/of fietspad gebruik je de rechterkant van het pad. Als iedereen dat doet hoef je niet van weghelft te wisselen. Fietsers die sneller zijn dan jij, komen van achteren en kunnen makkelijk om je heen.

Op een weg met trottoirs maak je zoveel mogelijk gebruik daarvan, maar op een straat zonder trottoirs gebruik je juist de linkerkant. Je beweegt dan tegen het fiets- en autoverkeer in. De reden is dat je de auto’s goed ziet aankomen en daarop kan reageren. Kortom, anticipeer zoveel als mogelijk op de anderen om je heen en geef op tijd en duidelijk aan wat je gaat doen.

Het gaat waarschijnlijk nog wel even duren voordat we elkaar weer ‘gewoon’ een hand kunnen geven of elkaar in de armen kunnen sluiten. Onze bewegingsvrijheid is helaas beperkt, maar elke dag een half uurtje bewegen is gelukkig wel mogelijk en zeker onder deze omstandigheden goed voor iedereen. Zoek daarbij niet je grens van kunnen op, want dat kan blessures opleveren. Je lichaam is tot op zekere hoogte belastbaar en jij bepaalt de mate van belasting. Blijf daarom ruim onder de maximale grens van je kunnen om niet geblesseerd te raken. Het beste voor beginnende lopers of fietsers is om langzaam op te bouwen. Je lichaam went dan aan bewegen en de spieren kunnen zich rustig ontwikkelen. Zowel een ervaren als een beginnende hardloper of fietser kan het beste om de dag trainen. Een half uur tot een uur wandelen kan elke dag en kun je daarom ook op de rustdagen doen. Zorg voordat je gaat sporten voor een goede warming-up. De bloedsomloop moet goed op gang gekomen zijn, zodat het lichaam lekker opgewarmd is. Wandel een stuk, dribbel een stuk en doe een aantal rek- en strekoefeningen. Zo verklein je de kans op een blessure. Na afloop van een training kun je het beste een aantal minuten rustig uitlopen om het lichaam tot rust te laten komen. Stretchen van de spieren kan lekker zijn en werkt ontspannend.

Spring na afloop onder de douche of ga lekker in bad liggen. Vergeet niet om binnen een uur je eiwitten en koolhydraten aan te vullen. Zo kan je denken aan een bakje kwark, een banaan of een lekkere bruine boterham met kaas.

Zorg goed voor jezelf, ga lekker bewegen en stay safe!

Loper Company by Enno Heemstede hatdloopspeciaalzaak hardloopwinkel winkel loopschool hardloopschool kleding schoenen trainingen Enno Aerts John Robberts

OVER ENNO AERTS

Enno Aerts is het vertrouwde gezicht in de winkel en geeft je graag advies. Niet alleen over de juiste schoen, maar ook over het lopen zelf. Als gecertificeerde trainer en iemand die zelf liefst langere afstanden loopt weet hij als geen ander hoe je blessures voorkomt en plezier in het lopen houdt.