Hier vind je een selectie hardloopboeken die we zelf met veel plezier hebben gelezen.

Een greep uit de boeken die we hebben

Bewust Hardlopen

Meer loopplezier & minder belasting

Hardlopen past prima in een gezonde leefstijl. Het kan zowel de fysieke als de mentale conditie aanzienlijk verbeteren. De huidige trainingsleer is echter voornamelijk gericht op langer en harder lopen, waarbij het gezond functioneren van het lichaam van secundair belang is. Overbelastingsblessures liggen zo op de loer, en daarmee raakt menigeen het plezier in het lopen voorgoed kwijt.

In Bewust hardlopen pleiten Ronald Valkenburg en Elma Sandee voor meer bewustwording van zowel de mentale als de fysieke aspecten van het hardlopen. Zij combineren ervaringen en inzichten uit de (sport)fysiotherapie, leefstijlcoaching en hardlooptraining tot een heel nieuwe benadering die wars is van schema’s en regels, maar teruggaat naar het individu. Ervaar het zelf en voel hoe mét je conditie ook je loopplezier met sprongen vooruitgaat.

Naar aanleiding van de positieve reacties op het boek is er sinds 2012 de trainersopleiding Bewust Hardlopen. Deze heeft als eerst opleidingsorganisatie van Nederland het kwaliteitskeurmerk van de Atletiekunie gekregen. Kijk voor meer informatie over de trainersopleiding op bewusthardlopen.nl

Bewust Hardlopen, Ronald Valkenburg en Elma Sandee, De Arbeiderspers, 2011, € 22,50. ISBN 9789029573108

Hardlopen met power!

Een hardlooprevolutie!

Trainen en racen met een vermogensmeter: Chris Froome doet het al jaren en Mo Farah gaat nu ook aan de slag! Eindelijk kunnen hardlopers profiteren van de extra informatie die je wattage oplevert. Een ‘game-changer’ zonder weerga. Binnenkort wil en kan niemand meer zonder! Maar hoeveel watt is je vermogen eigenlijk bij hardlopen en hoe kun je die kennis gebruiken om efficiënter te lopen en successen te boeken in de training en de wedstrijd? Het wordt allemaal uitgelegd in dit boek van de auteurs van Het Geheim van Hardlopen en Het Geheim van Wielrennen. Zie ook hardlopenmetpower.nl

Hardlopen met power! een hardlooprevolutie, Hans van Dijk en Ron van Megen, NedRun, 2016, € 24,95, ISBN 9789082106978

Het geheim van hardlopen

Slim gezonder, fitter én sneller worden! Het Geheim van Hardlopen ontcijfert stap voor stap alle factoren die bij langeafstandlopen van belang zijn. Van de 800 meter tot en met de marathon. Training, voeding, gewicht, loopstijl, wind, heuvels, temperatuur, schoenen en nog veel meer. De invloed van alle factoren wordt helder en heel toegankelijk aan de hand van praktijkvoorbeelden uitgelegd. Met Het Geheim van Hardlopen kan de lezer, net als de auteurs, 20 procent fitter, gezonder en sneller worden! De lezer kan zijn eigen prestaties voorspellen en achteraf zijn ‘schone’ tijd uitrekenen met de calculatoren.

Het boek is rijk geïllustreerd en staat boordevol bruikbare informatie. Het Geheim van Hardlopen is voor iedere recreatie-, prestatie- en wedstrijdloper én voor hun coaches een onmisbaar standaardwerk.

Het geheim van hardlopen, Hans van Dijk en Ron van Megen, NedRun, 2014, € 24,95, ISBN 10 9082106906 (alleen als eBook verkrijgbaar).

Yoga en hardlopen

Yoga voor hardlopers en hardlopen voor yogabeoefenaars

Het boek Yoga en hardlopen is voor hardlopers die graag met yoga willen beginnen en ook voor yogabeoefenaars die aan hun conditie willen werken. Yoga en hardlopen vormen een goede combinatie van beweging en ontspanning. Ze versterken en ondersteunen elkaar. Beide zijn meditatief en zowel in yoga als tijdens het hardlopen vind je mentale rust en vrijheid.

Yoga is een goede basis voor hardlopen want het helpt blessures te voorkomen. Hardlopen is een goede conditietraining voor de yogabeoefenaars. Het niveau van de levensenergie wordt verhoogd, waardoor je je gelukkig en tevreden gaat voelen. De gelukshormonen komen vrij. Sommigen spreken van een natuurlijke high. Alles stroomt. De bloedsomloop is constant in beweging en ook de wereld is constant aan het veranderen. Leven is bewegen. Niets in deze wereld is blijvend. Het enige echte wat we hebben in het leven is het huidige moment, het ‘nu’. Met yoga en tijdens meditatie worden we ons hier meer bewust van. Dit boek is voor hardlopers die graag met yoga willen beginnen en ook voor yogabeoefenaars die aan hun conditie willen werken.

Yoga en hardlopen, Maja Miklic, Brave New Books, € 19,37, ISBN 9789402152210

Hardlopen – mijn leven

Op elfjarige leeftijd won Aart Stigter al zijn eerste prijs bij het hardlopen en bijna vijftig jaar later staat hij nog steeds regelmatig op het podium.

Aart liep in totaal ruim duizend wedstrijden waarvan hij er 356 won. Bovendien deed hij zes keer mee met de wereldkampioenschap cross en werd hij in 1994 Nederlands marathonkampioen in Rotterdam. Ook op oudere leeftijd bleef de marathonloper opmerkelijk presteren. Zo behaalde hij het Nederlands Record van 2.16.31 in de leeftijdsklasse boven de veertig jaar en diverse andere Nederlandse records boven de vijftig jaar. Niet alleen het presteren bracht hem voldoening, het hardlopen op zich is voor hem de ultieme vorm van vrijheid.

In dit boek ontvouwt Aart hoe het hem lukt veertig jaar lang prestaties op niveau te leveren én plezier in het hardlopen te houden. Inclusief trainingstips en Aarts toekomstvisie op het hardlopen.

Hardlopen, mijn leven is een boek over passie voor hardlopen, over ijzeren discipline en presteren, over scherpe focus en doorzettingsvermogen, over een man die op 60-jarige leeftijd nog steeds vol vuur en passie de hardlooppaden beteugelt.

Hardlopen – mijn leven, Aart Stigter, Uitgeverij Lucht, € 19,95, ISBN 9789491729690

Chi Running

Danny Dreyer vertelt over chirunning, een hardlooptechniek waarbij blessures worden voorkomen en genezen en waarbij je gemakkelijker sneller en verder kunt lopen. Met effectief stap-voor-stapprogramma.

De chirunning-methode maakt gebruik van de diepe krachtreserves die zich bevinden in de kernspieren van de romp. Deze aanpak vloeit voort uit disciplines als yoga, pilates en taichi.

Chi Running:

  • vermindert de kans op blessures;
  • verkort de herstelperiode na het lopen;
  • creëert een veilig en effectief persoonlijk trainingsprogramma;
  • maakt langeafstandslopen plezierig.

Danny Dreyer is hardloopcoach en ultramarathonloper en heeft meer dan dertig jaar loopervaring. Hij is leerling van de internationaal befaamde taichi-meester George Xu. Hij woont met zijn vrouw Katherine Dreyer, ook fervent hardloopster, in Amerika.

Chi Running, Katherine Dreyer, Gottmer Uitgevers Groep, € 24,95, ISBN 9789069638461

Runningtherapie

Het standaardwerk voor lopers en professionals

Steeds meer mensen ontdekken hoe prettig het is om regelmatig hard te lopen. Het biedt compensatie voor het werk dat ze de hele dag met hun hoofd doen, en het is een doeltreffende manier om spanningen kwijt te raken. Steeds meer wordt hardlopen ook gebruikt als mogelijkheid om psychische klachten te behandelen.

Wat runningtherapie inhoudt wordt in dit boek uitvoerig besproken, net als de werkingsmechanismen ervan. Daarbij komen zowel de puur fysieke aspecten aan de orde als de psychologische betekenis die regelmatig bewegen heeft.

Ook voor iedereen die nog geen burn-out heeft is dit boek een aanrader, omdat het belang van lichaamsbeweging voor een gezonde psyche in het algemeen wordt uiteengezet. Runningtherapie wordt als ondersteuning gebruikt in cursussen runningtherapie én is een informatiegids voor iedereen die hardlopen wil inzetten om zichzelf of een ander zich beter te laten voelen. Een standaardwerk kortom voor lopers, looptrainers en professionals.

Running Therapie, Bram Bakker & Simon van Woerkom, Arbeiderspers, ISBN 9789029566834, € 16,95

 Alles over sport en voeding

Het boek Alles over sport en voeding geeft beginnende, ervaren en fanatieke sporters antwoord op prangende vragen over sport en voeding. Wat kun je het beste eten als je aan krachtsport, conditiesport of teamsport doet? Wat is het beste moment om te eten als je een training of wedstrijd hebt? En wat doe je tegen specifieke problemen, zoals ‘hongerklop’?

Het boek bevat informatie voor sporters over de energiebalans, spijsvertering en de zin en onzin van supplementen. De ontbijt- en lunchsuggesties, recepten en dagmenu’s voor krachtsporters en duursporters zijn gebaseerd op de Schijf van Vijf. Zo weet je zeker dat je een goede basis hebt om te sporten. Ook handig zijn de lijsten met koolhydraatrijke en eiwitrijke producten.

Als je graag sport, ga je vanzelf nadenken over je voeding. Je hebt een doel voor ogen: je prestaties verbeteren, gezonder en fitter worden, afvallen of er gespierder en strakker uitzien.

Alles over sport en voeding, Voedingscentrum, 2016, € 9,95, ISBN 10 9082106906