EINDELIJK EEN WEDSTRIJD HARDLOPEN

Een jaar geleden was het ineens afgelopen met alle evenementen, dus ook met alle grote en kleine hardloopwedstrijden. Ook de Heemstede Loop ging in het najaar niet door. Een teleurstellende en moeilijke tijd voor alle lopers die met regelmaat een wedstrijd liepen.

Nu zijn we een jaar verder en ziet de toekomst er gelukkig beter uit. Als we de routewijzer mogen geloven zijn er vanaf september weer wedstrijden mogelijk. De Dam tot Damloop zal één van de eerste grote lopen zijn, gevolgd door de marathon van Amsterdam en Rotterdam. Hopelijk zijn er nog veel meer kleine en grote lopen mogelijk, waaronder de Heemstede Loop. Drie maanden om je voor te bereiden. Dat is genoeg tijd voor de lopers die hun conditie op peil hebben gehouden.

Zelf ga ik niet aan wedstrijden met veel deelnemers deelnemen. Al voor de coronatijd deed ik niet meer aan massale evenementen mee, omdat ik deze te druk en te massaal vind. Voor een gezellige en goed georganiseerde loop, zoals de Heemstede Loop, kan ik mij wel makkelijk motiveren. Een snelle 10 km, daar wil ik voor trainen. Zo snel als 30 tot 40 jaar geleden zal het niet gaan, maar het maximale uit mijn benen proberen te halen geeft voldoening. Daar ga ik voor trainen!

Mocht jij ook een wedstrijd willen gaan lopen, dan is het interessant om te weten waar je nu staat. Wat is je startpunt? Hoe goed is je conditie? Je hebt natuurlijk geen wedstrijdritme. Interessant is daarom om je conditie te testen. Het punt waarop je lichaam gaat verzuren en het lopen moeilijker wordt is goed om te weten is, dat is je omslagpunt. Je gaat dan energie verbranden zonder gebruik te maken van zuurstof en melkzuur (lactaat) komt vrij. Dat levert verzuring op. Des te verder dit omslagpunt in je wedstrijd ligt, des te beter. Daar kan je op trainen. Een lactaattest legt je maximale hartslag en omslagpunt vast. Verder wordt je hartslag per trainingszones bepaald. Tijdens je trainingen kun je daardoor de trainingszones goed indelen en dat is belangrijk.

In het verleden deed ik verschillende soorten conditietesten, zoals de Shuttle Run Test (piepjestest), de Cooper test, een VO2max test of een lactaattest. Meten is namelijk weten. En zeker de laatste jaren wordt er meer en gerichter getest. Niet alleen bij de profs, maar ook de recreant kan het laten doen. Als ik deze testen met regelmaat deed, kon ik mijn progressie goed zien. Wat ik vooral wilde weten was mijn omslagpunt en het moment dat ik ging verzuren. Door veel intensieve en extentieve intervals te doen trainde ik gericht op snelheid en kon ik het omslagpunt positief beïnvloeden. Een lactaattest is daarvoor nodig, vandaar dat we deze twee keer per jaar organiseren.

De eerstkomende lactaattest is op vrijdag 2 juli van 14 tot 20 uur op sportpark Groenendaal. De test wordt professioneel afgenomen door ex-topschaatster Diane Valkenburg, die momenteel trainer en bewegingswetenschapper is van de Jumbo schaatsploeg. De kosten zijn €110. Voor alle info kan je HIER kijken of loop binnen in de winkel op de Binnenweg 35. Daar vertel ik je alles over de lactaattest.

01 Enno Aerts Trainer Winkelmedewerker

OVER ENNO AERTS

Enno Aerts is het vertrouwde gezicht in de winkel en geeft je graag advies. Niet alleen over de juiste schoen, maar ook over het lopen zelf. Als gecertificeerde trainer en iemand die zelf liefst langere afstanden loopt weet hij als geen ander hoe je blessures voorkomt en plezier in het lopen houdt.