Hardlopen en je steentje bijdragen aan een schonere wereld, het kan!

De wereld verandert…
Duurzaam is vandaag de dag een belangrijk themawoord in onze wereld. We kunnen er niet omheen: de wereld verandert en het klimaat verandert mee. Helaas is die trend niet erg hoopgevend, eerder alarmerend. Inmiddels is menigeen ervan doordrongen dat er écht iets moet gebeuren om negatieve voorspellingen over het klimaat nog een beetje vlot te trekken.

Regeringsleiders steken de koppen bij elkaar om afspraken te maken maar ook bedrijven op divers terrein zijn – vaak al jaren – bezig om te zorgen dat we op een gezonde en slimme manier met de aarde omgaan. En dat ook de komende jaren blijven doen. De rinkelende klimaat-alarmbellen hebben dus ook voor positieve energie gezorgd: producenten zijn creatief aan de slag gegaan om duurzaam te ondernemen.

Dat kan op verschillende manieren: gebruikte materialen een nieuw leven geven of volledig ‘vegan’ produceren: een proces waar geen dierenleed bij betrokken is. Ook werken met ecologisch verantwoorde materialen is succesvol. Bovendien zetten bedrijven zich in om met zo weinig mogelijk CO2-uitstoot te produceren. Maar op veel meer terreinen worden duurzame doelen behaald. De tijd dat produceren en tegelijkertijd een betere wereld wensen een contradictie was ligt achter ons.

De innovaties zijn veelbelovend. In de branche van hardloopschoenen is dat niet anders, gelukkig!

Hardloopbranche
Ecologisch verantwoord. Het is een ‘mantra’ geworden dat van milieuorganisaties langzaamaan bij ‘gewone mensen’ is terechtgekomen. Dus ook bij sporters, op professioneel gebied en bij hen die graag in het weekend eropuit gaan om gezond te bewegen. Daar hoort materiaal bij (schoenen, kleding) dat gemaakt is zonder dat er veel schadelijke stoffen bij zijn vrijkomen. Deze overtuiging is alom vertegenwoordigd. Hardlopen op schoenen die tot voor kort hoofdzakelijk uit plastic materialen werden vervaardigd. Het kan nu echt milieuvriendelijk!

Opmerkerkelijke merken
Een groot aantal bekende merken in de sportindustrie is zich bewust van ons kwetsbare milieu. Wij zetten een aantal merken op een rijtje waardoor je kunt zien welk bedrijf wat doet aan duurzaam ondernemen. Op die manier kun je als sportbeoefenaar ook de keuze maken om je steentje bij te dragen aan een betere wereld, waarin we willen meehelpen om klimaatproblemen op te lossen.

Mizuno
Het Japanse bedrijf Mizuno heeft een lange staat van dienst. Het begon in 1906 met het vervaardigen van honkbalkleding. Van meet af aan stelde het merk belang in het toepassen van wetenschappelijke bevindingen om daarmee een zo hoog mogelijke kwaliteit te behalen. Vele decennia later is Mizuno groot in vele sporten waaronder hardlopen met schoenen en kleding.

Mizuno is altijd innovatief en maatschappelijk ondernemen wordt als eer beschouwd: niet alleen ontwikkelt  Mizuno protheses (blades) voor gehandicapte hardlopers maar mondiale vraagstukken als schending van mensenrechten en klimaatverslechtering hebben grote aandacht. Mizuno wil in 2050 volledig klimaatneutraal werken.

Het merk biedt ruim 20 modellen 100% vegan friendly hardloopschoenen, vrij van dierlijke materialen dus (leer) én de zekerheid dat geen enkele vorm van dierenleed eraan ten grondslag ligt. Dat loopt net even lekkerder met die wetenschap. Meer weten over Mizuno en duurzaam omgaan met de aarde? https://corp.mizuno.com/en/sustainability

Asics
Het van oorsprong (1949) Japanse merk Asics lanceert een duurzame lijn hardloop- en SportStyle-schoenen én verpakkingen. Zo maakt het merk voor de schoenen-lijn gebruik van gerecycled polyester vervaardigd uit PET-flessen. Deze grondstof wordt verwerkt in het bovenmateriaal van schoenen. Asics wil in 2030 ál het bovenwerk uit gerecyclede polyestervezels laten bestaan. De schoenendoos is hier een 100% gerecycled product, ook let men scherp op de soort inkt die zo min mogelijk milieubelastend moet zijn. Lees meer op deze twee sites:

Saucony
Saucony is de bio-afbreekbare toer opgegaan. Het Amerikaanse merk lanceerde een 100% bio-afbreekbare loopschoen die volledig vrij is van plastic. Bij het productieproces (dat als het ware een oud procédé is van eind 19e eeuw) wordt minder elektriciteit gebruikt en geen lijmen of stoffen op basis van petroleum. Wel zijn er bestanddelen uit de natuur: organisch katoen, wol en rubber dat zonder schadelijke toevoegingen tot stand gekomen is. Alles om de ‘ecologische footprint’ op de aarde zo klein mogelijk te houden.

Kort samengevat stelt Saucony over produceren met liefde voor het milieu: “Het is geen marathon of een sprint maar je zou het de meest belangrijke race van ons leven kunnen noemen…” Saucony is ver in hun proces van duurzaam produceren: https://www.saucony.com/NL/nl_NL/sustainability/  (Our world)

Brooks
Opvallend zijn de overeenkomsten tussen de vocabulaires van de loopsport en de klimaatproblematiek: De ecologische voetprint, een race tegen de klok, de tijd dringt… En stappen zetten. Op de website van het Amerikaanse bedrijf Brooks gaat het over die voorwaartse stappen. Brooks is voortvarend van start gegaan (nog zo eentje) en heeft een aantal doelen gesteld. Zo moet de uitstoot van schadelijke stoffen, vrijkomend in productieprocessen, in 2040 nul zijn. Ook wil Brooks toe naar 100% gerecyled polyester voor schoenen in 2023 en in 2025 geen productie-afval meer storten. Daarnaast zet het bedrijf ook in op samenwerking met organisaties die een beter leefmilieu nastreven.

In 2030 wil Brooks een volledig circulaire loopschoen ontwikkeld hebben. In dat jaar staat tevens op de verlanglijst: alle sportartikelen vervaardigen van ten minste 50% gerecycled materiaal. Brooks legt het op de eigen site uit: https://www.brooksrunning.com/en_nl/our-planet/ (Our planet)

New Balance
Het concern New Balance is gevestigd in de Amerikaanse stad Boston, een van de steden die bekend staat om zijn marathon. Het organiseren van de Olympische duurafstand kent een aantal ijkpunten in de geschiedenis: zo werd in 1897 de eerste marathon van Boston gehouden, na het succes van de eerste moderne marathon, in Athene tijdens de Olympische Zomerspelen in 1896. Vrouwen mochten pas in 1972 officieel aan de start verschijnen. Daarvoor moest je je als vrouw verdekt opstellen en als je werd ‘ontdekt’ probeerden officials je letterlijk van het parcours af te duwen. Echt gebeurd!

Terug naar New Balance. In 2025 wil het merk 100% inzetten op het gebruik van eco-leer en voor 50% op gerecycled polyester. In datzelfde jaar wil New Balance op de eigen locaties alleen met energie werken die kan worden hergebruikt. En dan de afvoer van gevaarlijke chemicaliën: dat moet dan ook afgelopen zijn. 5 jaar later moet de CO2-uitstoot met een derde zijn verminderd. Wat materialen betreft zijn reparatie en biologische materialen aandachtspunten.

Hoe ze dit gaan doen lees je hier?  https://nl.newbalance.eu/nl/duurzaamheid/

Hardloopkleding en -accessoires

Odlo
Het Noorse bedrijf Odlo levert precisiewerk op gebied van sportkleding. Waar het merk ook heel precies in is, is het stellen van doelen. Maar liefst 17 duurzaamheidsdoelen heeft Odlo zich voorgenomen. Interessant en hoopvol om te zien welke dat zijn, behalve het bewuster omgaan met ons milieu en de aarde.

Actie is voor het kledingmerk een absolute ‘go’. Niet afwachten maar doen! Sterke pleidooien voor een eerlijke wereld met arbeidskansen en een eerlijke economie voor ieder. Ook mensenrechten, de zee-culturen, armoedebestrijding en gender-gelijkheid zijn voor Odlo belangrijk.

Sporten in kleding van Odlo is je bewust zijn van de mogelijkheden de wereld eerlijker te maken. En dat alleen al omdat je je met je aankoop committeert aan dit merk.

Wat ze willen kun je zien in dit overzicht; https://www.odlo.com/nl/nl/onze-wereld/sustainability-highlights.html

Ronhill
Een waar hardloopicoon was Ron Hill. De uit Engeland afkomstige atleet schreef geschiedenis door vanaf 1964 vijftig jaren onafgebroken dagelijks hard te lopen. Hill voltooide 115 marathons en werd Europees kampioen op deze afstand (1969). Tot in 2017 maakte hij nog loopkilometers. In 2021 overleed de ‘marathonman’ en oprichter van zijn eigen kledingmerk. Het is bijna overbodig te vertellen dat Ron Hill de duursport een zeer warm hart toedroeg en dat hij bewegen en sportieve prestaties neerzetten als ‘life goal’ zag. Zijn nalatenschap bestaat niet alleen uit een kwaliteitsmerk sportkleding en accessoires maar ook uit een warm hart voor het milieu. Ook dit merk zet zich namelijk in om schoner, eerlijker en natuurlijk vooral duurzamer te produceren. Veel hergebruik en innovaties. Ronhill werkt hierin samen met meerdere bedrijven uit diverse landen onder de naam ‘Fair Wear’.

Meer lezen?

https://www.ronhill.com/pages/fair-wear-foundation

Falke
Het Duitse merk Falke (opgericht in 1895) is waarschijnlijk het meest bekend om zijn sokken en kousen, maar fabriceert ook (sport-)kleding en accessoires zoals mutsen. Wie het kent weet dat ‘wol’ voor Falke de belangrijkste toepassing is.

Falke producten zijn nooit echt voordelig en dat heeft natuurlijk alles met de kwaliteit te maken. Al sinds de oprichting is het bedrijf bezig om duurzaam te ontwikkelen, artikelen die een lange tijd heerlijk moeten aanvoelen en dragen. Dus duurzaamheid zát al in de genen van Falke. Maar niettemin heeft dit merk een flink ‘manifest’ opgesteld waarin goed tot uiting komt op welke wijze er wordt geproduceerd. Transparantie is het sleutelwoord. Zo kan de website-bezoeker via diverse vragen leren over milieubewust produceren en andere normen en waarden die Falke koestert. Van ‘Welke wol wordt er gebruikt?’ tot ‘Hoe kan Falke milieuvriendelijk produceren?’ Lees je in op:

https://www.falke.com/be_nl/inspiration/falke-we-care/

Buff
Het merk Buff is sterk in stoffen nek-shawls die je hals én achterhoofd warm houden op koude of winderige loopdagen of beschermt tegen de zon op je hoofd. Bovendien zijn de flexibele col-shawls handig om je lange haren ‘in bedwang’ te houden terwijl je loopt en geven ze een trendy twist aan je outfit. Maar daarnaast geven ze een boodschap mee, wist je dat?

In Barcelona is het merk Buff ontstaan om van daaruit de wereld te veroveren. Hun boodschap brengen ze ook de wereld over: “Natuur is het hart van alles en wij zien haar als de belangrijkste aandeelhouder van ons bedrijf. Perfect zijn we niet maar we leren elke dag om via hergebruik en betere materialen zo min mogelijk het milieu te belasten. Neem de plastic flessen bijvoorbeeld. De fles die je gisteren recyclede zou zomaar in je outdoor-accessoire van morgen kunnen zitten..!” Eind 2020 had Buff  het plastic van meer dan 24 miljoen petflessen gebruikt om zo duurzaam mogelijk te produceren.

Meer hierover op: https://www.buff.com/nl/do-more-now

Goodr
Een merk om heel blij van te worden is Goodr. Het Amerikaanse bedrijf ontwerpt zonnebrillen, speciaal voor sporters. Hoe ze die in de markt zetten is ‘amazing’; de tekst op de website staat bol van de humor en zo zien zij hun concept ook: “Wij vinden hardlopen fun, zo zou jouw uitrusting ook moeten zijn!” Goodr maakt kekke, kleurige zonnebrillen waarmee je óók op een festival de blitz maakt.

Maar het zijn natuurlijk vooral zonnebrillen die uitstekend schadelijke straling  tegenhouden, niet van je neus afglijden en ook nog eens voordelig geprijsd zijn. Goodr ziet het allemaal zonnig in, zou je denken. Maar niets is minder waar. Zuinig op de wereld en zijn grondstoffen zijn, dat is wat hen bezighoudt (tussen de luchtigheden door.) Goodr produceert daartoe sinds 2019 volledig klimaatneutraal. Het bedrijf werkt samen met een partner die voor productieprocessen koeienmest omzet in energie. De (overigens prima) uitleg op de Goodr-site is kostelijk, alleen daarom is het een klik al waard: https://goodr.com/blogs/goodrtimes/100-carbon-neutral.

Joke van der Zee

OVER JOKE VAN DER ZEE

In 2021 richtte Joke van der Zee haar tekstbureau ‘Van der Zee Tekst & Media’ op. Na 25 jaar in het krantenvak gewerkt te hebben legt ze nu de focus op het schrijven van verhalen en teksten in opdracht. Dat kan zijn voor de zakelijke markt maar zij mag ook graag columns en gedichten voor ‘eigen publiek’ schrijven. In haar vrije tijd wandelt ze graag in de natuur om fit te blijven.