Dit wordt een marathon en we zijn pas net vertrokken

Binnen een paar weken is heel Europa op zijn kop komen te staan, ook wij ontkomen er niet aan. De maatregelen van de overheid zijn erop gericht om een grote piek in het aantal patiënten tegen te gaan. Dat kan alleen als we alle maatregelen serieus nemen en uitvoeren. Maar dat mag nu toch wel duidelijk zijn.

 

Dus: wandel, fiets of hardloop alleen of met een huisgenoot en houd 1,5 meter afstand van alle anderen. Zo simpel is het en houd je er zo goed mogelijk aan.

De huidige situatie is vervelend voor iedereen. De meesten van ons zijn gezond, maar moeten wel thuis zijn en zullen zich hopelijk niet snel vervelen. De één kan thuis werken, de ander is met de tuin bezig of de schuur aan het opruimen en weer een ander maakt een grote puzzel. Als je kinderen hebt, ben je daar ook nog eens druk mee. Voor de kinderen zelf is het wel vervelend. Kleine kinderen missen hun vriendjes en vriendinnetjes om mee te spelen en middelbare scholieren missen het onderlinge sociale contact en hun sportclubjes. Tot dinsdag 28 april gaan we voorlopig nog zo met elkaar leven.

Massaal zijn we nu grotendeels individueel en soms met zijn tweeën aan het wandelen, fietsen of hardlopen. Voor deze sporters heb ik een paar tips. Als je al een tijd niet gesport hebt, bouw het dan langzaam op. Door te snel intensief te sporten is er een grote kans dat je spieren, pezen of gewrichten overbelast raken, wat tot een blessure kan leiden. Dat brengt mij direct bij mijn volgende tip; zoek niet je maximale intensiviteitsgrens op. Doe je dat wel, ook dan is er een grote kans dat je geblesseerd raakt en zit je helemaal voor langere tijd thuis. Ga sporten als het buiten rustig is. Zoek plekken op waar het op dat moment rustig is. Juist de vroege ochtenden en het begin van de avonden (het is lang licht) zijn erg geschikt. Bepaal van te voren hoe lang je wilt gaan sporten en hoe je ronde eruit ziet. Dat geeft inzicht over wat je gaat doen. Neem als mogelijk de kinderen mee. Zij kunnen meewandelen, fietsen of hardlopen. Tot slot; breng wat variatie aan door onderweg oefeningen te doen, tempowisselingen (interval) of een spelletje. Zo wordt het niet eentonig en gaan ze zich niet vervelen. 

Het is een uitzonderlijke situatie waarin we ons nu bevinden. Voor mij is dit de vierde ‘crisis’ die ik in mijn leven meemaak. Toen ik begin jaren ‘80 van de vorige eeuw mijn opleiding had afgerond en de arbeidsmarkt op wilde, was dat bijna geheel onmogelijk. Door de oliecrisis (een economische crisis) gingen veel bedrijven over de kop, wat een grote werkeloosheid en een nog hogere jeugdwerkloosheid opleverde. Op een hypotheek voor je huis zat meer dan 10% rente! In 2001 was er de aanslag op de Twin Towers in NY. Een politieke aanslag met een val van de beurzen tot gevolg. Voor Europa bleef de schade gelukkig beperkt en de economie herstelde vrij snel. De derde crisis was de kredietcrisis van 2008, die bij iedereen nog vers in het geheugen staat gegrift. En nu een pandemie door het coronavirus, die uiteindelijk alle landen zal treffen. Het is geen economische crisis en misschien is het herstel daarom snel, maar dat ook nu niet alle ondernemingen deze val zullen overleven is duidelijk.

Meestal is de start van een crisis plotseling en het einde verder weg dan gedacht. Ook dit wordt een lange marathon en we zijn nog maar net vertrokken. De eerste weken waren we op zoek naar een nieuwe structuur en balans in ons dagelijks leven. Thuis, school, werk, alles werd anders. De gezondheidszorg werkt zich een slag in de rondte om alle ballen in de lucht te houden. Het leuke en spannende is er nu wel af en hopelijk heeft iedereen zijn draai gevonden. Er is nog een lange weg te gaan, maar samen kunnen we het aan.

Loper Company by Enno Heemstede hatdloopspeciaalzaak hardloopwinkel winkel loopschool hardloopschool kleding schoenen trainingen Enno Aerts John Robberts

OVER ENNO AERTS

Enno Aerts is het vertrouwde gezicht in de winkel en geeft je graag advies. Niet alleen over de juiste schoen, maar ook over het lopen zelf. Als gecertificeerde trainer en iemand die zelf liefst langere afstanden loopt weet hij als geen ander hoe je blessures voorkomt en plezier in het lopen houdt.