De échte hardlopers blijven trainen – maak kennis met de Medium-groep

Het hardloopseizoen is in alle hevigheid losgebarsten. Niet alleen zijn de weergoden ons gunstig gezind de laatste tijd en trakteren op zonnige dagen en aangename loop-temperaturen, maar meer nog is het een heerlijk gevoel dat de coronarestricties nu verleden tijd zijn. Sporten in groepsverband op elk gewenst tijdstip is weer helemaal terug. Daar profiteren de trainingsgroepen van Loper Company by Enno dubbel en dwars van. Want solo lopen heeft zijn voordelen; trainen in groepsverband is zoveel leuker! En beter voor je prestaties. Hoe dat zo? Voor dit artikel interviewen we Cana Peek. Zij is een van de trainers die de ‘Medium-groep’ onder haar hoede heeft. In het dagelijks leven is Cana sportwetenschapper en verzorgt coaching op het gebied van hardlopen en fitness.

Wat maakt het trainen van de Medium-groep zo anders dan de Beginners-groep?

“De Beginners groepen hebben de neiging om zich tijdens hun training en tempo veel meer te concentreren op consistent lopen. De nadruk wordt gelegd op een correcte warming-up, vorm en cooling-down in een sessie. Terwijl de Medium groep veel sneller door de ‘basis’ van een training wil gaan en zich op deze manier kan focussen op andere elementen, waardoor ze efficiënter kunnen hardlopen.”

Heb je zelf ook les gehad van een trainer?

“Toen ik voor het eerst competitief begon te rennen (ik moet 13 jaar oud zijn geweest) had ik een coach en een team.”

Welke uitdagingen komen de lopers tegen, waar bestaat de training zoal uit?

“De gemiddelde hardlopers kunnen tijdens een training een constant tempo aanhouden. Toch is er steeds de uitdaging om het tempo te houden én zowel de looptechniek (lichaamspositionering) als fysiologische controle (bijv. ademhaling) goed te combineren.

Hoe motiveer je hardlopers die kampen met een blessure of andere terugval?

“Mijn benadering van coaching is: Werk slim en niet hard. Ik wil er niet al te uitgebreid op ingaan, want dit is een vraagstuk op zich. Als iemand een overbelastingsblessure heeft of iets dat hem ervan weerhoudt te trainen, moedig ik juist aan om een andere benadering van de training te kiezen. Belangrijk is ook om consequent te blijven trainen, met kleinere trainingen (verminderen van de belasting) én kracht en conditie opnieuw op te bouwen.”

Nadere informatie over de trainingsgroepen

Voor de hardloper die geen echte beginneling meer is biedt Lopers Company by Enno trainingen op maat.

Als je graag wilt aansluiten bij de Light groep dan loop je een kilometer in circa 7 minuten; je uurgemiddelde ligt op zo’n 8-9 km. Maandag, dinsdag en donderdag zijn er trainingen, tussen 19.00 en 20.30 uur.

Ben je al iets verder, loop je een kilometer in 6,5 minuut en haal je 9-10 km per uur dan pas je in de Medium groep. Hiervoor worden dezelfde trainingsavonden aangehouden als de Light runners.

Behoor je echt tot de Gevorderden, dus red je een kilometer in 5,5 minuut en loop je 11 km in een uur (of meer!), kies dan voor de Gevorderden groep. Ook deze groep traint op de avonden zoals eerder genoemd. Kijk voor meer informatie op de site:

https://www.loperscompanyheemstede.nl of loop even binnen bij Lopers Company by Enno aan de Binnenweg 35 in Heemstede.

Joke van der Zee

OVER JOKE VAN DER ZEE

In 2021 richtte Joke van der Zee haar tekstbureau ‘Van der Zee Tekst & Media’ op. Na 25 jaar in het krantenvak gewerkt te hebben legt ze nu de focus op het schrijven van verhalen en teksten in opdracht. Dat kan zijn voor de zakelijke markt maar zij mag ook graag columns en gedichten voor ‘eigen publiek’ schrijven. In haar vrije tijd wandelt ze graag in de natuur om fit te blijven.